Muutu tai tule korvatuksi
Viimeisessä kymmenessä vuodessa moni asia myynnissä ja markkinoinnissa on muuttunut enemmän kuin viimeiseen viiteenkymmeneen vuoteen. Ihminen voi oppia rajattomasti uutta, mutta joskus suurin hidaste tulee sisältäsi. Vanhat tottumukset johtavat keinotekoisiin rajoitteisiin, jotka todellisuudessa ovat vain mielessäsi, mutta ikävä kyllä näkyvät toiminnassasi.
Uuteen maailmankuvaan sopii paremmin tekemisen johtaminen tuloksista käsin kuin tehtyjen työtuntien pohjalta. Yhteiskuntasopimuksenkin tavoittelemat lisäminuutit tuntuvat vitseiltä, kun työn tuottavuuteen ei kiinnitetä huomiota. Kun unohdat menneen maailman käsitykset ja rajoitteet, voit alkaa uusiutua ja kehittää tekemistäsi päivä päivältä paremmaksi.
Uudessa maailmassa pöydällä on markkinoinnin ja myynnin taitoja, joilla ei ollut edes nimeä vielä kymmenen vuotta sitten: inbound-markkinointi, kasvuhakkerointi, ketterä markkinointi, yhteisömanagerointi, sisältömarkkinointi, sosiaalinen myynti, markkinoinnin automaatio, mainonta sosiaalisissa medioissa ja monia muita. Toisaalta monien olemassa olevien taitojen tarvitsema osaamistaso on noussut.
Parhaat myyjät ja markkinoijat voivat olla kymmenen kertaa tehokkaampia kuin kollegansa. Osaajat tietävät tarkkaan, mitä missäkin tilanteessa kannattaisi tehdä sekä millä työkaluilla ja ratkaisuilla saisi parhaiten tuloksia. Tämä ei tarkoita, että he olisivat superihmisiä, vaan he ovat vain kehittäneet osaamistaan rajatummilla osa-alueilla tullakseen paremmiksi. Vaikka moninkertaisesta tehokkuudesta puhuminen olisi liioittelua, kaksin- tai kolminkertainenkin osaamiskerroin riittäisi tuntuvaan kilpailuetuun alati pienenevissä tiimeissä. Ei liene yllätys, että parhaista osaajista käydään jatkuvaa kilpailua ja heitä haetaan ympäri maailman.
Miksi osaamisen laaja-alaisuus samoin kuin erikoistuminen merkitsee nykyään niin paljon enemmän kuin ennen? Aiemmin ihmiset pystyivät keskittymään yhteen taitoon ja hiomaan sen erinomaiseksi, mutta nykyään se ei yksinkertaisesti riitä. Nykyisin osaamista tulisi hallita ennemminkin V-muotoisesti kuin T-muodossa, eli kapean erikoistumisalueen lisäksi omaa ammattialuetta on hallittava laajemmin. Lisäksi aikamme osaajat saavat merkittävää vipuvoimaa osaamisestaan hyödyntäessään nopeutta, skaalautuvuutta tai tarkkuutta. Yksikin ihminen voi pyörittää rajattomasti erilaisia kokeiluja, saada aikaan ilmiöitä ja laittaa liikkeelle lumivyöryjä, jotka vain kertaantuvat ajan myötä.
Markkinoinnin ja myynnin menestystarinoissa on kyse ihmisistä ja heidän osaamisestaan. Itsetuntemus on avain menestykseen. Mitä paremmin tiimi tuntee omat osaamisensa ja toistensa osaamisen, sitä parempi yhteistyö tämän perustan päälle rakentuu. Sitä, mitä ei tunneta, ei voida myöskään kehittää. Voittajat kehittävät osaajiaan ja tiimejään jatkuvasti saadakseen paremman vipuvoiman maailmassa, jossa kaikki tapahtuu välittömästi, asiakaskeskeisyys on elinehto, etäisyyksillä ei ole merkitystä ja kaikki on skaalattavissa ja mitattavissa.
Oman ja tiiminsä itsetuntemuksen syventämiseen on aina hyvä aika. Raflaavan otsikon takana makaa totuus; uusi maailmankuva vaatii uusia osaamisalueita ja halua kehittyä. Jos ette malta muuttua maailman mukana, jotkut muut ottavat paikkanne. Joskus voi olla fiksuinta poisoppia vanhasta tehdäkseen tilaa uudelle. Tee siis yhteisöllesi palvelus, tutustukaa itseenne paremmin, poisoppikaa jotain vanhaa ja ottakaa tavoitteeksi oppia uusia taitoja. Vain harjoittelemalla tulee mestariksi, ja mestarit harjoittelevat aina.
P.S. Eikö aika meinaa riittää? Pieni vinkki, tekemällä mitä tahansa 15 minuuttia päivässä, keskityt siihen vuodessa lähes 12 työpäivän verran.