Sisältömarkkinoinnin seitsemän kuolemansyntiä
Sisältömarkkinointi muuttaa yrityksesi markkinointia pysyvästi. Vanhaan huutelu-markkinointiin ei ole enää paluuta ja asiat, mitkä olet oppinut markkinoinnista viimeisen kymmenen vuoden aikana, eivät enää täysin päde. Markkinointialan yritykset ovat jo muuttaneet toimenkuviaan sisältöpainotteiseksi ja muut toimialat seuraavat nyt perässä.
Peli on pysynyt samana, mutta kilpailijat ovat lisääntyneet merkittävästi, säännöt ovat muuttuneet ja pelivälineiden määrä on kasvanut eksponentiaalisesti.
Lisäarvosta on tullut uusi musta ja sitä on tuotettava jo ennen asiakassuhteen syntymistä. Tuotetulla hyödyllä saadaan kasvatettua niin yrityksesi asiakasuskollisuutta kuin suositteluita. Jos haluat menestyä uudessa pelissä, mukaudut uuteen maailmaan ja lähdet tekemään markkinointia hyötylähtöisesti tuottaen lisäarvoa asiakkaillesi.
Oletko jo tehnyt sisältömarkkinointia ja tulokset ovat antaneet odottaa itseään? Tarkista syyllistytkö näihin sisältömarkkinoinnin kuolemansynteihin.
Ylpeys
Ylpeä tekee sisältöjä minä-minä-asenteella ja puhuu vain itsestään sekä yrityksensä erinomaisuudesta. Ylpeä unohtaa täysin ostajan. Hän ei ole kiinnostunut asiakasta vaivaavien ongelmien ratkaisusta, tarpeista, käsityksistä saati lisäarvon tuottamisesta hyödyllisellä sisällöllä. Ylpeä myös julkaisee sitä, mikä itseä kiinnostaa juuri sillä hetkellä ja ajattelee, että kyllä nimi tekee asiasta kiinnostavan.
Laiskuus
Laiska tekee sisältöjä sisältöjen takia eikä uhraa hetkeäkään kohderyhmän tunnistamiseen saati niiden ongelmien ratkaisuun. Laiska ei ole myöskään malttanut suunnitella sisältömarkkinontia tätä päivää pidemmälle ja julkaisee milloin sattuu mitä sattuu. Laiskuuden huomaa siitä, että suunnitelma ja kärjet puuttuvat: sisältöjä ei julkaista pitkäjänteisesti ja suunnitelmallisesti.
Himo
Himon riivaama on vallan innoissaan ideasta tai ajatuksesta ja toistaa sitä maanisesti kaikkialla. Himokas on intohimoinen aiheestaan, mutta ei välttämättä saa aiheelle vastakaikua. Kaikki himokkaan sisällöt päätyvät retoriseen toteamukseen ideasta vahvistaakseen ajatuksen erinomaisuutta. Aihe ei kuitenkaan välttämättä ole asiakkaiden mielessä eikä sitä koeta hyödyllisenä, vaan se on pikemminkin himokkaan oma missio. Innostuneisuudessa ja innostamisessa ei sinänsä ole mitään väärää ja yrityksesi tarvitsee mukaansatempaavia evankelistoja, mutta jos intohimot menevät ohi asiakkaan bisneksestä, intoilu menee hukkaan.
Kateus
Kateellinen seuraa ennemmin kilpailijoiden tekemisiä sekä huomaa ahmivansa kilpailijoidensa sisältöjä enemmän kuin keskittyy omaan tekemiseensä. Kateellinen ei myöskään malta keksiä omia kärkiä, vaan kopioi lähestymisensä surutta muilta yrittäen peitota edistyneemmät omassa pelissään. Kateellisen tekemisen panokset puolittuvat, kun seuraamiseen käytetty aika syö omaa tuotantoa ja ideointia. Kateellinen on tuomittu perässähiihtäjäksi.
Mässäily
Mässäilijä keksii asiakkaan huolenaiheen ja tekee sen pohjalta säälimätöntä myyntiräppiä joka formaatissa. Mässäilyyn kuuluu oppaaksi muunnetut myyntipuheet, tutkimuksiksi naamioidut tarvekartoitukset ja sisällöksi nimetyt advertoriaalit. Mässäilijä tunkee surutta jokaiseen sisältöaihioon myyntiesityksensä ja ihmettelee, kun sisältö ei kiinnosta ketään. Sehän ei tosiasiassa sisällä muuta kuin toisin nimetyn myyntipuheen.
Ahneus
Ahne haalii itselleen kaikki kanavat eikä osaa hyödyntää niitä tehokkaasti. Sisältöaihioita saattaa pursuta mielessä, mutta asioita ei tehdä kunnolla ja sisällöt jäävät puolitiehen – niin laadultaan kuin määrältään. Kohderyhmät eivät ole niin tärkeitä, kun tärkeintä on potentiaalisten näkijöiden määrä. Ahneen tunnistaa siitä, että seurataan ennemmin näyttökertoja kuin kohderyhmään kuuluvien todellisia tekoja – oli se sitten faneja Facebookissa, vierailijoita blogissa tai kävijöitä verkkopalvelussa.
Viha
Vihainen on lähtenyt tekemään sisältöjä pakon edessä ja tekemisessä näkyy vastentahtoisuus tai ulkopuolinen kädenjälki. Vihaisen persoona ei välity sisällöissä, koska hommassa ei olla koko sydämellä vaan hommaa hoidetaan joko vasemmalla kädellä tai se on pakon edessä annettu ulkopuolisen yrityksen hoidettavaksi, jotta yritys näyttäisi olevan päivän menossa mukana ja yhä arvostaa asiakkaitaan. Saatat törmätä tähän arkkityyppiin usein ja huomaat sen myös siitä, ettei oikein kukaan yrityksessä tiedä julkaistuista sisällöistä.
Syyllistymällä sisältömarkkinoinnin kuolemansynteihin, kulutat väärin resurssejasi etkä todennäköisesti saa toivomiasi tuloksia sisältömarkkinoinnista. Jos sisältösi ovat pelkkää naamioitua myyntipuhetta tai yrityskeskeistä tuubaa, joista ei jää mitään käteen, voit olla varma ettet ole asiakkaan toimittajalistoilla ensimmäisenä. Yrityksesi muuttaminen printistä ja kasvokkainolosta kohti ketterää sisällönmarkkinoijaa vie aikaa ja on ennemmin maratoni kuin pikajuoksu. Parhailla sisällöillä voit saada tapaamisia jo saman päivän aikana, mutta ihmelääke sisältömarkkinointikaan ei ole.
Hyvin tehty sisältömarkkinointi avaa myynnillesi tehokkaasti teitä ostajan luottamukselle, kun taas huonosti tehtynä se polttaa sillanalutkin. Hyvällä suunnittelulla ja sopivan kulttuurin luomisella pääset jo pitkälle, mutta menestyminen vaatii yhdenmukaiset tavoitteet mittareineen, pitkäjänteistä työtä ja loistavan sisällön tuottamista.