Sisältömarkkinoinnissa kaiken a ja o on arvontuotto. Paraskaan sisältö ei auta, jos siitä tietää vain markkinoija itse.
Kohderyhmälle hyödyllinen sisältö ja näkyvyys heidän käyttämissään kanavissa on tehokkainta markkinointia. Voit tulla huomatuksi, saati muistetuksi kohderyhmässäsi vain tuottamalla yleisöäsi kiinnostavaa sisältöä ja saamalla asiakkaasi toimimaan markkinointivoimanasi.
Hyvä sisältö on parasta markkinointiasi, kunhan teet sisältöjä tavoitteellisesti. Kuluttajamarkkinoinnissa sisältömarkkinoinnille tyypillisiä tavoitteita sisällölle ovat asiakasuskollisuuden kasvattaminen, asiakashankinta, tunnettuuden kasvattaminen ja asiakkaiden osallistuttaminen puhtaan myynnin ja liidivirran lisäksi.
Yritysmyynnissä kasvatetaan usein tunnettuutta mutta tavoitellaan myös vahvasti asiakashankintaa, uusia liidejä, asiakasuskollisuutta ja tunnustettua asiantuntijuutta omalla toimialalla. Meitä pommitetaan tuhansilla viesteillä päivittäin, joten sinun tulee erottautua massoista palvelemalla kohderyhmääsi heille relevantilla tavoitteellisella sisällöllä.
Onnistuakseen sisältömarkkinoinnissa, yrityksen tulee valita oikeat toimintatavat ja kanavat kohderyhmänsä lumoamiseen asettamiensa tavoitteiden mukaisesti. Tyypillisesti yritykset käyttävät 6-12 taktiikkaa sisältömarkkinoinnissa ja julkaisevat valitsemissaan kanavissa kohderyhmään iskevää sisältöä.
Esimerkiksi Valio hyödyntää laaja-alaisesti omaa verkkopalveluaan, jossa on esimerkiksi kattava reseptipankki älykkään haun kera ainesosien, sesonkien sekä valmistusajan ja -vaikeuden mukaan. Reseptihaku toimii käyttäjätrendin mukaan myös mobiilisti ja sille on oma mobiilisovelluksensa. Sama yritys on vahvasti läsnä Facebookissa, YouTubessa ja myös Pinterestissä. Blogirintamalla heillä on mm. oma koekeittiönsä, jossa esitellään reseptien laatimista, ruokakuvauksia, juustomestarin arkea ja annetaan vinkkejä ruuanvalmistukseen sekä oma maitotilablogi, jossa pääsee tutustumaan maidon alkulähteille tiloille niiden historian, toimintatapojen ja eri tuotteiden valmistuksen kautta. Valio on hyvä esimerkki sisältömarkkinoinnista, koska heillä yhdistyvät luontevasti kohderyhmäkohtaiset sisällöt ja taktiikat osana kokonaismarkkinointia.
Paraskaan sisältö ei lämmitä ketään ilman lukijoita. Siksi on tärkeää pitää huolta myös siitä, että sisältösi on jakamisen arvoista ja houkuttaa kävijöitäsi palaamaan sekä linkittämään sisältöihisi. Tutkimusten mukaan 90% meistä luottaa ystävien tai perheenjäsenten sanaan, 70% tuntemattomien mielipiteeseen ja alle 50% luottaa yrityksen omaan sanaan. Jakamalla sisältöjä sosiaalisessa mediassa, lainaamme niille omaa luottamustamme ja toisaalta autamme muita suodattamaan informaatiovirtaa valinnoillamme. Google muodostaa meille hyvin usein näkemyksen tarjottavista tuotteista tai palveluista.
Emme välttämättä muista brändinimiä, mutta näemme helposti hakukonetulokset yleissanoilla ja muistamme sosiaalisen ympyrämme suosittelut. Hakukoneillekaan ei riitä se, mitä sanot sisällöistäsi vaan se pitää usein arvokkaampana, mitä muut niistä sanovat. Toisaalta hakukoneet personoivat hakutuloksia oman viiteryhmäsi mukaan, eli sosiaalisen median jaoilla on suuri merkitys.
Verkkoon ei kannata mennä vain tekemisen ilosta. Aseta sisältömarkkinoinnille selkeät tavoitteet kohderyhmineen, luo kohderyhmällesi innostavaa ja arvokasta sisältöä sekä valitse oikeat toimintatavat ja kanavat sisällön jakeluun. Sisältömarkkinoinnin tarkoituksena on tehdä osallistuttavaa ja jaettavaa sisältöä potentiaalisten asiakkaiden houkuttamiseksi sekä nykyisten asiakkaiden aktivoimiseksi. Onnistut sisältömarkkinoinnissa vain tuottamalla sisällöillä lisäarvoa kohderyhmällesi.