Merkittävin some-markkinoinnin kehityssuunta/trendi vuodelle 2015? Miksi?
Yritysten merkittävin haaste on kyvyttömyys luoda arvoa asiakkaille joka kohtaamisella. Yritystarinat ovat tarinoita yrityksistä, eivätkä sen todellisista sankareista asiakkaista. Nyt on aika luopua sosiaalisen median hössötyksestä ja puhua sosiaalisesta liiketoiminnasta, jonka tavoitteena on unohtumaton asiakaskokemus. Jotta yritys voi alkaa sosiaaliseksi, sen pitää pystyä johtamaan toimintaansa asiakkaan näkökulmasta eikä piiloutua vastuualueiden taakse. Asiakas on kuningas.
Muutos ostokäyttäytymisessä pakottaa yritykset asiakaskeskeisyyteen. Menestyäkseen yrityksen tulee pystyä hallitsemaan asiakkaan tiedonhakuvaihe hallitakseen heidän kaupantekovaiheensa. Käytännössä yritykset tulevat panostamaan entistä enemmän suhteiden rakentamiseen asiakasyhteisöillä ja luomalla omaa mediaa asiakkailleen. Yritykset tulevat palvelemaan asiakkaitaan verkossa päätelaiteriippumattomasti parantaen käyttökokemusta personoinnin ja sosiaalisten medioiden voimin.
Markkinointi perustuu jatkossa enemmän asiakkaisiin ja heitä tukeviin sisältöihin. Siirrymme kampanjapohjaisesta säätämisestä jatkuvaan markkinointiin, jotta voimme tulla asiakkaalle merkittäväksi ja parantaa tekemistämme jatkuvasti.
Some-palvelu, jota markkinoijan kannattaa pitää silmällä vuonna 2015? Miksi?
Yritysten tulee unohtaa kanavat ja johtaa asiakaskokemusta kokonaisuutena valjastaen sen taakse kaikki yrityksen funktiot. Unohda valkoiset valaat ja keskity tärkeimpään kanavaasi, omaan verkkopalveluusi. Sen tulee tarjota personoitu ja sosiaalinen käyttökokemus asiakkailleen. Tulevaisuuden palvelu verkossa on ennen kaikkea oma kaupallinen media tärkeimmille kohderyhmille. Sellainen osaa mukautua kohderyhmän tarpeisiin, tuoda sosiaalisen kontekstin sisällöillesi, ehdottaa etenemistä ja aktivoida käyttäjää liiketoimintatavoitteiden suuntaan.
Heikko asiakasymmärrys saa yritykset tekemään huonoja valintoja. Jos asiakkasta vaan oletellaan asioita kysymättä, on vaikea onnistua asiakkaiden odotusten ylittämisessä saati paremmassa palvelussa. Asiakasymmärryksen kerryttämisestä kannattaa tehdä tapa, jotta sinulla on käytettävissä ajantasaiset ostajapersoonat tärkeimmistä kohderyhmistäsi ja pystyt puhumaan heille heidän käyttämissä kanavissa kiinnostavalla ja innostavalla tavalla.
Suurin haaste somen hyödyntämisessä markkinoinnissa vuonna 2015? Miksi?
Suurin haaste markkinoinnissa kiteytyy yhä mittaamiseen ja sitä kautta tekemisen perusteluun liiketoiminnan näkökulmasta. Markkinoinnin tehtävä on myydä, mutta mittaamalla sitä pelkällä myynnillä, eksyy nopeasti tyrkyttämään. Tehokkaat yritykset mittaavat markkinointiaan mm. asiakkaan aloitteesta alkavilla keskusteluilla, ajalla ensikontaktista päätöksentekoon, hinnanmuodostuksella kovassakin kilpailutilanteessa, nettosuositteluindeksillä, maaliin menevillä kaupoilla ja asiakkaan elinkaariarvolla sekä toki yrityksen tavoitteleman maineen toteutumista esimerkiksi alansa mielipidejohtajana.
Kun markkinoija muuttaa tekemisen tavoitteet rahaksi, hän saa sitoutettua kaikki yrityksessä tekemään oikeita asioita yhteisen tavoitteen eteen. Tehokkaat markkinoijat yhdistävät yrityksen myynnin, markkinoinnin ja viestinnän yhteisen sisältöstrategian alle, jotta kaikki tekeminen vie yritystä kohti päämääriään – oli se sitten asiakaskeskeisyyttä tai oman toimialansa mielipidejohtajuutta.
Sosiaaliseen mediaan liittyvä buzz word/ilmiö/palvelu, joka jää unholaan vuonna 2015? Miksi?
Sosiaalinen media on loputon muotisanojen lähde. Mitä jos unohdettaisiin ensi vuonna sosiaalinen media erillisenä saarekkeenaan vaan nähtäisiin se osana liiketoimintaa. Some-vouhotus ei palvele ketään, keskitytään mieluummin sosiaalisuuden avulla syntyviin tuloksiin.
Suurin toiveesi sosiaaliseen mediaan ja some-markkinointiin liittyen vuodelle 2015?
Toivon, että vuosi 2015 on liiketoimintatavoitteiden vuosi ja kaikki tekeminen pohjautuu liiketoiminnan tukemiseen, jotta voimme unohtaa viraalihössötykset ja tykkääjätavoitteet.
Harjoitteluvaihe on nyt nähty, on aika keskittyä liiketoimintaan. Tulemme näkemään yhä enemmän asiakaskeskeistä tarinankerrontaa, palvelevaa sisältöä eri muodoissaan personoituna vastaanottajalle ja ennen kaikkea visuaalisuutta, jotta saamme napattua kultakalojen huomion. Samalla hukumme hyödylliseksi sisällöksi naamioituihin myyntipuheisiin ja ylipäätänsä sisältöjen takia tehtyihin sisältöihin, jotka näivettävät markkinoinnin vaikutusta ja tehoa. Jos haluat pitää pestisi vielä ensi vuonna, asetu asiakkaasi saappaisiin ja mieti, miten saat autettua heitä parhaiten sisällöillä liiketoimintatavoitteidesi suuntaan.
Voittajat edistävät liiketoimintaansa markkinoimalla lisäarvoa tuottavalla sisällöllä ja luomalla sen pohjaksi sellaisen sisältöstrategian, joka yhdistää asiakasymmärryksen sekä myynnin, markkinoinnin ja viestinnän liiketoimintatavoitteiden taakse sekä mittaa ja ohjaa päivittäistä tekemistä yrityksen ison kuvan suuntaan.