Näkemyksiämme muutoksesta ja kasvusta | Palveluna

Somemarkkinoinnin trendit 2017

Kirjoittanut Jarkko Kurvinen | 20.12.2016 6:18

Merkittävin some-markkinoinnin kehityssuunta/trendi vuodelle 2017?

Suhteiden luominen palaa tekemisen keskiöön. Vaikka kustannustehokas mainonta on aikanaan houkutellut yritykset sosiaaliseen mediaan, palataan nyt juurille. Nyt suhdetta haetaan niin asiakkaisiin, omiin työntekijöihin kuin vaikuttajiinkin. Se voi onnistua vain viestimällä ihmiseltä ihmiselle.

Yritykset tavoittelevat aktiivisesti asiakaskuntansa mielipidevaikuttajia ja samaan aikaan pyrkivät luomaan työntekijöistään sellaisia. Tulemme näkemään setämiesten pölähdyksen someen, kun yhä useampi herää aktiivisen viestimisen ja sosiaalisuuden etuihin sekä niiden liiketoiminnalliseen hyötyyn. Joukkoja on helpointa johtaa edestä, kuin norsunluutornista. Yhä useampi yritys tavoittelee aktiivisesti oman toimialansa suunnannäyttäjän roolia, mielipidejohtajuutta, hyödyntäen aktiivisesti suhteita niin asiakkaisiin kuin toimialansa mielipidevaikuttajiin.

Vuosi nähdään ennen kaikkea vaikuttajamarkkinoinnin ja henkilöbrändien hyödyntämisen nousuna. Yritykset luovat henkilöbrändeistä käyttöliittymiä yritykseensä, koska ihmiset kiinnostavat aina kasvotonta yritystä enemmän. Arjessa solmitaan suhteita liiketoiminnan kannalta oikeiden ihmisten kanssa tavoitteena vahvistaa ja laajentaa brändin näkyvyyttä halutuille kohderyhmille. Eikä tässä haeta vain superstaroja, vain yrityksiä kiinnostavat myös vertaistensa keskuudessa luotettavat mikrovaikuttajat, kotiäideistä pk-yritysten keskeisiin hahmoihin. Näiden mikrovaikuttajien verkostot eivät ole montaakaan sataa, mutta heihin luotetaan ja sitä luottamuspääomaa yritykset haluavat olla lainaamassa.

Some-palvelu, jota markkinoijan kannattaa pitää silmällä vuonna 2017?

Facebook. Palvelu väkevöityy jatkuvasti reaaliaikaisuudessa, paikkatiedon hyödyntämisessä, kauppapaikkana ja mediana, jolla tavoittaa niin kuluttaja- kuin yrityspäättäjäyleisöt. Facebookia aliarvioidaan turhaan kyvyssään tavoittaa päättäjiä ja B2B-yleisöä, vaikka tosiasiassa sama ihminen siellä koneen takana on päivin öin. Palvelun kyky kohdistaa mainontaa maailmanlaajuisesti aina henkilö- ja yritystasolle saakka tekee siitä myös kovin houkuttelevan välineen tehdä nopeita lähtöjä uusien tuotteiden ja palveluiden testaamisen merkeissä. Toisaalta useat yritykset ja vaikuttajat rakentavat jo nyt asiakasyhteisönsä Facebookin päälle sen helppouden takia. Lisäksi heidän lanseeraamansa Workplace by Facebook tulee tarjoamaan mielenkiintoisen vaihtoehdon yrityksen sisäiseen viestintään ja ryhmätyöskentelyyn.

Facebook seuraa tiukasti sisältötrendejä tarjoten tavat julkaista edelläkävijäsisältöä. Kun keskittymiskykymme laskee laskemistaan, yritysten pitää sisällöntuotannossaan ottaa huomioon tarve saada viesti perille. Se tapahtuu hyödyntämällä tunteita: tarinankerrontaa, visuaalisuutta, interaktiivisuutta sekä kokemuksia: reaaliaikaisia videolähetyksiä, 360-videota, virtuaalista ja lisättyä todellisuutta. Haluamme olla siellä, missä tapahtuu ja jakaa kokemuksia. Jo nyt olemme päässeet konsertteihin ja seminaareihin 360-näkymillä, mutta kohta sukellamme yhä enemmän fanittamiemme yritysten sekä henkilöbrändien valikoituun arkeen ja juhlaan mukaan virtuaalisesti.

B2B-puolella LinkedIn lakkaa olemasta ’työttömien facebook’ ja se on monelle tärkein myyntikanava. LinkedInin kasvua tukee miljoonan suomalaisen rajapyykin ylittyminen ja sen myötä julkaistava suomenkielinen versio. Yhä useampi ymmärtää, että LinkedInistä saa ilon irti, kun sitä ei enää ensisijaisesti käytetä CV-pankkina rekrytointiin vaan asiakasymmärrykseen, asiakasarvon johtamiseen, myyntiin ja markkinointiin sekä tottakai suhteiden luonnin lisäksi niiden syventämiseen.

Suurin haaste somen hyödyntämisessä markkinoinnissa vuonna 2017? Miksi?

Sosiaalinen media on yhä valtaosalle teknologiaa ja mainontakanava, eikä oikea keskusteluyhteys asiakkaisiin. Enemmistöllä pk-yrityksistä alkaa olla some-tilit pystyssä. Eiväthän ne tilit kuitenkaan itsessään iloksi muutu, jos siellä ei aidosti olla läsnä vaan pidetään mykkäkoulua verkkosivujen lisäksi myös sosiaalisessa mediassa. Automaatiojärjestelmät ja asiakaspalvelurobotit ovat nyt hankintalistalla hopealuoteina, mutta yhtälöstä unohtuu usein ihminen. Harva asiakas haluaa luoda yhteyden bottiin, oli se sitten yrityksen viestintäkanava tai kätevästi ajastettu mainosluonteinen päivitys.

Sosiaalinen media pakottaa yritykset siirtymään yrityskeskeisestä ajattelutavasta kohti asiakaskeskeistä tarjoten apua ja lisäarvoa silloin kuin asiakkaille sopii, eikä vain silloin kun yrityksistä siltä tuntuu. Yritykset tulevat panostamaan entistä enemmän asiakassuhteiden ylläpitoon, brändisuhteen luomiseen, asiakaskokemuksen kehittämiseen ja reaaliaikaiseen asiakaspalveluun, joka on asiakasta eikä yritystä varten. Siksi sonerapartiomainen tapa palvella yrityksen omien asiakaspalvelukanavien ulkopuolella lisääntyy kannustimenaan tuottaa asiakkaille arvoa heidän ehdoillaan.

Ulkomaiset kilpailijat ovat opettaneet meidät niin hyvälle, että odotamme paljon parempaa palvelutasoa myös kotimaisilta yrityksiltä. Näemme yhä enemmän julkisia ulostuloja asiakkailta, joiden odotukset yritysten palvelua kohtaan ovat paljon korkeammalla mihin yritykset tällä hetkellä pystyvät ja näistä positiiviset tulemat keräävät ne, jotka pystyvät nopeimmin mukautumaan asiakkaiden kasvaneisiin odotuksiin ja täyttämään ne.

Uskoin jo viime vuonna sosiaalisuuden ja avoimen viestivän tulevan myös setämiesten työtapoihin, mutta pelikenttä on vielä edelläkävijöiden. Enemmistölle some on yhä kanava mainostaa eikä luoda suhdetta. Toisin on esimerkiksi Tommi Tervasen luotsaamalla Kotipizzalla, läsnäolo sosiaalisessa mediassa nähdään mahdollisuutena ymmärtää asiakkaita paremmin, olla jatkuvasti sormi asiakkaiden ja yrittäjiensä pulssilla, mitkä tuntemukset ja trendit vaikuttavat kysyntään sekä miltä tuntuu. Tämä kaikki näkyy heillä muhkeina myyntilukuina kvartaali kvartaalilta. Ei se kaikki sosiaalista mediaa ole, mutta jos sisäpeli ei ole kunnossa, ei ulkokentälläkään ole kivaa.

Sosiaaliseen mediaan liittyvä buzz word/ilmiö/palvelu, joka jää unholaan vuonna 2017? Miksi?

Ilmiönä häpeä ja mielensäpahoittajien pelko sietäisi jäädä unholaan. Kusenkeltaisen keskitien tallaaminen tappaa kaiken kiinnostuksen yrityksien viestintään. Onkin sanottu, että munaton on yhtä kuin maineeton. Siksi ihannoimme yrityksinä Finlaysonia, Vincitiä, Varustelekaa, koska heillä on pokkaa puhua asiakkaitaan kiinnostavalla tavalla.

Tullakseen rakastetuksi, jonkun pitää myös vihata sinua. Tätä etuoikeutta ei saa keskinkertaisella viestinnällä, vaan se pitää ansaita. Häpeästä luopuminen kannattaa, sillä persoonattomuus ajaa yritykset kilpailemaan hinnalla ja jos yritys latistetaan excel-riviksi, tiedetään miten siinä käy.

Mielensäpahoittajat voisivat olla parasta, mitä yritykselle vuonna 2017 voi käydä. Julistetaan siis vuosi 2017 pokan vuodeksi, lopetetaan se ainainen kursailu ja annetaan kerrankin palaa.

Suurin toiveesi sosiaaliseen mediaan ja some-markkinointiin liittyen vuodelle 2017?

Valtaosa käsittää yhä sisältömarkkinoinnin väärin. Tällä hetkellä sisältömarkkinoinniksi leimataan kaikki sisältö, joka ei suoranaisesti tyrkytä, mutta ei silti tuota arvoakaan vastaanottajalleen. Hukumme siis päättömään roskaan.

Toivon kovasti, että sisältömarkkinointi saataisiin palautettua juurilleen, eli oltaisiin aidosti auttamassa asiakkaitamme. Tekisimme niin hyvää markkinointia, että asiakas on jopa valmis maksamaan siitä. Aikanaan Michelin-opaskin, nyttemmin ravintolamaailman raamattu, luotiin myymään renkaita, ja oppaan sisältö oli arvokas asiakkaille, se kertoi autoilijoille parhaista pysähdys- ja majoituspaikoista sekä ravintoloista. Auttamalla asiakkaita kumpikin voittivat, asiakkaat saivat lisää syitä ajella ympäri maita ja mantuja käyttäen renkaita tehdessään sitä.

Sisältömarkkinoinnin oikea tarkoitus on muuttaa markkinointisi hyväksi palveluksi nykyisille ja tuleville asiakkaille. Mitä useampi yritys sisäistäisi tämän, sen paremmin säästyisimme merkityksettömältä kohinalta ja päättömältä roskalta.