Totuus sisältömarkkinoinnista
Sisältömarkkinoinnista on tullut markkinoinnin uusi musta. Se ei onneksi ole ohimenevä ismi, vaan pysyvä muutos tapaan markkinoida.
Markkinointitapa ei rajoitu pelkästään verkkoon, vaan näkyy kaikessa, mitä yritys tekee asiakkaidensa kanssa. Pelkkä kohderyhmän tunnistaminen ei enää riitä, vaan nykyään sinun pitää olla asiakkaallesi merkittävä. Meitä pommitetaan päivittäin tuhansilla viesteillä ja meistä on tullut varsin hyviä ohittamaan meille merkityksettömät viestit. Massamarkkinointi ei ota huomioon tarpeitamme, ostovaihetta saati sopivaa hetkeä lähestyä – se vaan paasaa ostamisesta, kun todellisuudessa markkinoinnin pitäisi olla auttamassa meitä.
Tutkimusten mukaan yli puolet asiakkaan ostoprosessista tapahtuu myyjien tutkan ulottumattomissa ja kun yhteydenoton hetki koittaa, potentiaaliset tarjoajat on jo karsittu tarjoajien sisältöjen: maineen, avoimuuden ja asiantuntijuuden perusteella. Verkossakin kiinnitetään liikaa huomiota pelkkään hakukonenäkyvyyteen ja hakukoneoptimointi on kärsinyt inflaation. Hyvät hakukonesijoitukset yritykselle relevanteilla hakusanoilla olivat ennen kaikki kaikessa ja valtaosa huomiosta keskitettiin siihen. Hakukoneoptimointikaan ei kuitenkaan pelastanut verkkopalveluita, koska niiden sisältö oli höttöä: tuote- ja palvelukeskeistä itsekehua. Hyvä kohderyhmää innostava sisältö tuo yritykselle kaikkea näistä ja kirsikkana kakun päälle hyvän hakukonesijoituksen saatujen linkitysten ja sisältöjakojen myötä.
Sisältömarkkinoinnin idea on yksinkertainen: kun luot kiinnostavaa ja relevanttia sisältöä kohderyhmällesi, löydät todennäköisesti helpommin uusia asiakkaita, vanhat asiakkaasi sitoutuvat lujemmin ja mikä parasta, tuovat sinulle uusia asiakkaita suositteluidensa kautta. Kiinnostavan sisällön avulla voit olla asiakkaallesi se paras vaihtoehto: ymmärrät asiakastasi, autat ostamaan, osallistut keskusteluun ja vastailet kysymyksiin, tarjoat tietoa sopivissa paloissa ja tuet asiakkuutta koko sen elinkaaren ajan sekä edesautat suosittelemista.
Meitä kaikkia vaivaa jatkuva kiire. Kun viestejä ja sisältöä pursuaa joka puolelta, on vaikeaa löytää jyviä akanoista ja saada apua informaatiomyrskyn keskelle. Kun omat voimat eivät riitä lajittelemaan tiedonhippusia, apuun tulevat muut vastaavassa tilanteessa painivat. Moni kertoo lukevansa blogeja, tietolähteitä, uutisia ja muita sisältöjä ennemminkin sosiaalisen verkostonsa suositusten pohjalta kuin oma-aloitteisesti etsien. Hyvä sisältösikään ei yksin auta, jos se ei herätä ajatuksia, ylitä jakamiskynnystä tai synnytä keskustelua. Saat asiakkaan sosiaalisen pääoman käyttöösi, kun hän jakaa sisältöjäsi ja ajatuksiasi eteenpäin omille sosiaalisille verkostoilleen – oli se sitten kahvipöytäkeskustelussa, sosiaalisessa mediassa tai satunnaisessa kohtaamisessa. Suosittelussa on voimaa: luotamme alle puolessa tapauksissa yritysten omiin viesteihin mutta tuttavapiirimme ja jopa tuntemattomien sanaan tuplasti yritysten viestejä useammin. Todennäköisesti asiakkaasi kollega- ja tuttavapiirissä on useampia sinulle potentiaalisia asiakkaita.
Totuus sisältömarkkinoinnista on ankea. Onnistuminen vaatii suunnitelmallista tekemistä ja toistoja, se ei ole yhden kampanjan ihme vaan sen on oltava osa yrityksen markkinointiprosessia, johon kaikki johdosta harjoittelijoihin osallistuvat. Suurimmat haasteet sisältömarkkinoinnissa ovat kiinnostavan ja osallistuttavan sisällön luominen sekä sen resursointi. Myös mittaaminen koetaan haasteelliseksi epäselvien tavoitteiden takia. Sisältömarkkinointi on rahanhukkaa, jos teet sitä kampanjavetoisesti saati ilman suunnitelmaa. Epäonnistut varmasti, jos teet pari hassua sisällöksi naamioitua myyntiräppiä ja ihmettelet, missä tulokset. Onnistut sisältömarkkinoinnissa, jos teet selkeän suunnitelman ja luot sitä tukevan kulttuurin: tavoitteet mittareineen, mille kohderyhmille tätä tehdään, mistä teemoista ja mitä sisältöä, miten, millä ja kuinka tiheään sisältö jaellaan ja minkälaiset resurssit siihen tarvitaan.
Petyt sisältömarkkinointiin, jos odotat nopeaa ratkaisua markkinointisi ongelmiin. Rakastut siihen, kun ymmärrät sen tarkoitukseksi luoda kestävää kilpailuetua ja tehdä yrityksestäsi ykkösvaihtoehdon niin nykyisille kuin tuleville asiakkaillenne.