Viestinnästä on tullut välitöntä ja nopeampitempoista. Medioiden rooli tietolähteenä on muuttunut, yrityksistä on tullut medioita, mielipidejohtajuus on nostanut päätään, ja olemme hypänneet huomiotalouteen, jossa huomio ansaitaan, mutta myös otetaan. Seuraavaksi mietimme, miten rakennat erilaistavalle asiakasarvollesi huomiota ja sitä kautta mainetta.
Yritysten maineriski on nykyään suuri. Riski, ettei kukaan tunne: mainetta ei ole. Ellun Kanojen Kirsi Piha on oivaltavasti tiivistänyt asian toteamalla, että ”Munaton on yhtä kuin maineeton”. Yrityksien suurin riski on se, että kukaan ei pidä niitä kiinnostavina. Toisaalta pelätään, että viestimällä aktiivisesti luodaan jotain sellaista, mitä ei voida itse kontrolloida.
Meillä Suomessa pidetään tyypillisesti enemmän hiljaisuudesta kuin äänen pitämisestä. Nykymaailmassa se tuottaa haasteita, joista meidän on päästävä yli. Uusi läpinäkyvyyden aikakausi suosii yrityksiä, joilla on vahva, tunnistettava tarkoitus, arvomaailma sekä näkemyksiä ja mielipiteitä. Eli sanottavaa.
Viestinnässä pahin vaara piilee siinä, ettei sinulla ole mitään sanottavaa. Esimerkiksi Vincitillä huomattiin, ettei perinteisellä viestinnällä päästä puusta pitkään – saati ansaita huomiota. Kun he valitsivat linjakseen ”jos kukaan ei suutu, mikään ei muutu”, yrityksen viesteihin alettiin kiinnittää aivan eri tavalla huomiota. Uusi aika vaatii enemmän älliä ja ideoita kuin tunnottomia resursseja. Vincit on valloittanut lehtien otsikoita muun muassa positiivisilla yt-neuvotteluilla, halulla palkata 20 naista lisää tai tekemällä digijytkyn listautuessaan.
Kiinnostava viestintä ei perustu ajatukseen ”kaikkea kaikille”, vaan se on selkeästi erottuvaa kommunikointia valituille kohderyhmille. Kannattaa mieluummin herättää tunteita kuin leikkiä kasvotonta korporaatioeläintä. Viestintä pettää usein tekijänsä, kun viesteissä kilpaillaan kiinnostavuudella maalin kuivumisen kanssa ja viestin sisällöttömyys yritetään piilottaa kuivakkaan kirjakieleen.
Viestinnän laukomispaikat on luotava itse. Yrityksillä ei ole varaa jättää huomiota käyttämättä, vaan niiden tulisi aktiivisesti hakea keinoja, joilla huomio saadaan omaan toimintaan. Hyvän viestinnän salaisuus onkin siinä, että markkinointi rakennetaan toiminnan sisään. Mieti siis aina jotain tehdessäsi, kuinka toiminnastasi saisi mielenkiintoista ja uutta kerrottavaa. Ja aina parempi, jos olet jonkin asian kanssa ensimmäisenä liikkeellä.
Viestinnän pitää olla relevanttia. Voimme esimerkiksi viestiä trendeistä ja ilmiöistä ajankohtaisiin aiheisiin, johonkin meneillään olevaan. Uusi aika vaatii pelisilmää mahdollisuuksille ja terävyyttä viestintään, jotta pääset kohinasta läpi.
Voit nykyään tavoittaa kerralla miljoonia ihmisiä viiveettä, mutta se iso kysymys kuuluukin, onko sinulla heitä kiinnostavaa sanottavaa. Huomio ei ole itsestäänselvyys maailmassa, jossa meitä pommitetaan sadoilla, ellei tuhansilla, viesteillä päivittäin. Viestinnän tarkoitus on pelkistetysti vaikuttaa vastaanottajaan tuottamalla merkitystä ja yhteisymmärrystä sekä saada vastaanottaja ajattelemaan tai toimimaan viestin mukaisesti. Helpommin sanottu kuin tehty, vai mitä?